Achter de schermen bij ons communieteam

Met het communieseizoen in aantocht besloten we vier afdelingshoofden te interviewen om te ontdekken hoe ze samen met hun team de communieperiode benaderen. Ze vertellen ons een aantal leuke anekdotes en tonen hoe ze hun teams sturen om de voorbereidingen vlot te laten verlopen. Benieuwd? Werp dan samen met ons een blik achter de schermen bij smartphoto!

Elsie

Ik ben Elsie, en ben sinds 2007 verantwoordelijk voor de klantendienst bij smartphoto.

Voor mijn team is de communieperiode een drukke periode. In de aanloop naar het communieseizoen zijn onze klanten voornamelijk op zoek naar kaartjes, decoratie en cadeaus. Nadien laten ze ook hun foto’s van die mooie dag bij ons afdrukken. 

De communieperiode is dan ook een hele uitdaging voor de klantendienst. We moeten onze producten namelijk vanbinnen en vanbuiten kennen. Daarnaast moeten we onszelf voortdurend trainen om op alle vragen een antwoord te formuleren, om onze klanten zo goed mogelijk verder te helpen.

Smartphoto heeft een klantgerichte cultuur waarbij de klant altijd op de eerste plaats staat. We doen er alles aan om de klant zo goed mogelijk te helpen. Dit is een anekdote die dat goed illustreert:

Enkele jaren geleden organiseerde een klant een groot communiefeest voor zijn zoon in West-Vlaanderen. De vader had menu’s besteld voor alle gasten, maar zijn bestelling ging helaas verloren tijdens de bezorging. Het was een dringende situatie, maar we hebben als oplossing de menu’s een dag voor het evenement opnieuw laten afdrukken. De vader kwam de menu’s ophalen en ik wachtte hem na mijn werkuren op om zijn bestelling persoonlijk af te geven. De klant was zo geraakt door mijn gebaar dat hij me spontaan uitnodigde voor het communiefeest.


Liesbet

Ik ben Liesbet en ben Product Manager bij smartphoto. Een van de mooiste aspecten aan mijn job is het ontwerpen van producten die mensen doen glimlachen.

We beginnen al heel vroeg met de voorbereidingen voor het communieseizoen. Meestal starten we een jaar op voorhand, in juni. We organiseren daarvoor besprekingen met onze partners en zorgen ervoor dat alles tot in de puntjes in orde is, omdat we willen dat onze producten perfect zijn. De voorbereidingen voor de set van mini sneeuwbollen duurden bijvoorbeeld 2 jaar.

Van januari tot maart lanceren we ook elke maand nieuwe producten in communiethema. De populairste communieproducten zijn de kleine bedankjes. Ook de kaartjes evolueren, want tien jaar geleden hadden we nog maar vijf soorten kaartjes terwijl dat er vandaag meer dan dertig zijn.

Maar dat is ook wat ons bijzonder maakt. We bieden onze klanten een complete ervaring: ze kunnen bij ons alles vinden wat ze nodig hebben zonder dat ze van de ene winkel naar de andere moeten gaan.


Frederik

Ik ben de productiemanager en COO bij smartphoto.

Wat ik het leukst vind aan mijn job is de afwisseling die het me biedt en de verantwoordelijkheden die ik krijg. Elke dag brengt nieuwe uitdagingen, nieuwe producten en nieuwe mensen om te helpen.

De communieperiode is heel belangrijk, want onze klanten vertrouwen ons om hen te voorzien in alle geschenken en decoratie die ze nodig hebben voor hun communiefeest. Tijdens het communieseizoen hebben we veel werk, maar tegelijkertijd is het ook een verfrissende periode. Het zonnetje begint te schijnen en we zien heel wat lachende gezichten op de foto’s van onze klanten. Dat maakt de sfeer in onze fabriek erg gezellig.

Hoewel ik geen direct contact heb met klanten werk ik nauw samen met andere afdelingen die dat wel doen, zoals marketing en de klantendienst. We houden dagelijks rekening met hun opmerkingen en feedback om ervoor te zorgen dat al onze klanten tevreden zijn met hun cadeaus.


Marielle

Ik werk al 11 jaar bij smartphoto en coördineer sinds 2017 het Grafische Design team.

Onze taak is het aanbieden van relevante en up-to-date designs aan onze klanten. We zijn alert voor mogelijke opmerkingen van klanten en ontwikkelen onze ontwerpen op die manier verder.

Ik werk vaak samen met Liesbet, hoofd productontwikkeling, omdat onze rollen complementair zijn. Elk product dat wordt gelanceerd vereist tientallen verschillende ontwerpen. Het is echt teamwork.

Het communieseizoen is een belangrijke periode voor ons, waardoor we in oktober al met de voorbereidingen beginnen. De gebruikte kleurcodes zijn specifiek en helder, en we voegen er elk jaar meer toe volgens de trends.

Het leukste aan mijn job is dat mijn ontwerpen gewaardeerd worden en goed functioneren. Daar ben ik dan ook trots op. Ik heb veel vrienden die smartphoto producten in huis hebben en me vragen of ik de ontwerpen van hun producten heb gemaakt. Dat tovert telkens weer een glimlach op mijn gezicht. 


Nu weet je iets meer over ons communieteam en hoe hard ze hun best doen om je communiefeest zo plezant mogelijk te maken! We kijken er aankomend communieseizoen alvast naar uit om jullie glimlach en mooiste foto’s te ontdekken op onze communieproducten!

Ontdek ook de fotoshoots met onze fotograaf Elke.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *