He/she popped the question and you said yes? Joepieeeee! Proficiat, tortelduifjes!
Zijn jullie intussen al een beetje bekomen van dat droomaanzoek? Dan hebben jullie misschien al een eerste paniekaanval achter de rug, want wat komt er bij een huwelijksfeest toch zo veel kijken!
Ik ben Jolien, CRM Manager bij smartphoto, en begrijp jullie gevoel echt he-le-maal. Been there, done that! Ik werd afgelopen zomer ten huwelijk gevraagd en werk volop aan de voorbereidingen voor ons trouwfeest. Hieronder geef ik jullie een vlugge EHBTO-opleiding. EHBTO? Eerste Hulp bij Trouw Ontstressen!
Let’s do this together! 💪
Eerst een belangrijke tip: Vinden jullie het moeilijk om de juiste leveranciers te vinden? Neem dan een kijkje op House of Weddings. House of Weddings is een boekingsplatform en kwaliteitslabel dat België’s mooiste en meest betrouwbare wedding professionals verenigt. Boek je een van deze leveranciers? Dan maak je nooit een slechte keuze!
Locatie – Maak een top 3
Voor jij en je partner uit de startblokken schieten, is het belangrijk om eerst rustig even samen te zitten en enkele zaken te bespreken: zien we het groots, met toeters en bellen en veel gasten of eerder klein, gezellig in intieme kring? In welke periode en regio of land plannen we in het huwelijksbootje te stappen? En welk budget hebben we voor ogen? Dit zijn de 3 belangrijkste pijlers waarop jullie het eerste punt van jullie (helaas ellenlange) to do lijst dienen te baseren, namelijk de locatie.
Maak een top 3 van jullie favoriete locaties en plan (indien mogelijk) een bezoekje. Vraag meteen ook naar de beschikbare data in de periode die jullie uitgekozen hebben. Verzamel op voorhand al jullie vragen, zodat jullie zeker niets vergeten. Overtuigd? Leg jullie droomlocatie dan zo snel mogelijk vast!
Fotograaf – Verken portfolio’s
Fotografen vind je met hopen! En toch moet je er op tijd bij zijn. De goede, professionele huwelijksfotografen zijn namelijk snel volboekt. Start er daarom minstens 6 maanden op voorhand mee. Ook hier is het belangrijk om samen eerst te bespreken wat jullie exact van jullie fotograaf en jullie huwelijksfoto’s verwachten. Hoelang moet hij/zij aanwezig zijn, wat zijn de must-haves en welke fotografische stijl ligt jullie het meest? Iedere fotograaf heeft namelijk een totaal verschillende stijl. Houden jullie van een industriële stijl? Of liever tussen het groen in de natuur? Verkiezen jullie een warme of koude filter? Scroll rustig eens door enkele portfolio’s; jullie voelen ongetwijfeld gauw aan waar jullie voorkeur naartoe gaat.
Wij contacteerden zeker 10 fotografen waarvan het portfolio ons in de smaak viel, maakten vervolgens een eerste selectie op basis van beschikbaarheid en prijs en planden nadien met 5 van hen een kennismakingsgesprek in. We kozen uiteindelijk voor de fotograaf waar we de beste klik mee hadden. Het is namelijk uiterst belangrijk dat jij en je partner zich volledig op jullie gemak voelen, want dat zullen jullie ook uitstralen op jullie huwelijksfoto’s!
DJ – Bepaal do’s en don’ts
Lekker dansen tot in de vroege uurtjes met de mensen die jullie het liefst hebben! Een trouwfeest zonder een goed feestje is zoals een café zonder alcohol of Carnaval zonder confetti. Jullie belangrijke dag moét gewoon met een knaller afgesloten worden! Denk daarom alvast even na over de muziekstijl die jullie en jullie gasten het liefst horen. Maak een lijstje met do’s, maar ook met don’ts. Zijn er liedjes of stijlen die absoluut (niet) de revue moeten passeren? Zo kunnen jullie gericht op zoek gaan naar de DJ die het best bij jullie feestje past.
Tip: Breng voor de trouwdag al eens samen met jullie DJ een bezoekje aan de locatie. Zo kan hij alvast enkele praktische zaken aftoetsen, zodat alles de avond zelf vlot verloopt.
Getuigen & Bride squad – Vraag het op een persoonlijke manier
Jij en je partner spelen natuurlijk de hoofdrol op jullie huwelijksfeest. Maar daarnaast zijn er nog enkele andere dierbaren die een belangrijke rol zullen krijgen, namelijk de getuigen en bruidsmeisjes of -jongens. Zoek samen een leuke manier om dit geweldige nieuws te verkondigen!
Enkele originele ideetjes: Hou de spanning erin met een puzzel die ze zelf eerst moeten leggen, een chocolade telegram die ze moeten ontcijferen of een magische mok waarop de boodschap pas verschijnt na er warme koffie of thee in te gieten!
Hebben ze ja gezegd? Joepie! Vier dat maar eens lekker goed samen! Vergeet nadien zeker niet enkele to do’s uit handen te geven. Daarvoor zijn zij er net, om jullie te ondersteunen en te helpen waar nodig. Zij willen vast even hard als jullie dat dit het feest van de eeuw wordt! En zo kunnen jullie weer even ademhalen…
Thema – Kies 1 thema en trek dat in zoveel mogelijk door
Nu de dringendste zaken van de baan zijn, kunnen jullie gaan nadenken over de aankleding van jullie trouwfeest. Daarvoor is het belangrijk om eerst een thema uit te kiezen: bohemian, scandinavian, modern, vintage, a touch of gold, roaring twenties, tropical summer of winter wonderland… Keuze zat! Houden jullie het liever simpel? Dan kunnen jullie ook voor enkele kleurtjes uitkiezen. Pastelkleuren zijn momenteel helemaal in! Wij kozen voor Dusty Rose & Sage Green. Eenmaal gekozen, is het de kunst om het thema in zoveel mogelijk aspecten van jullie huwelijk door te trekken. Denk maar aan jullie uitnodigingen, bloemen, ceremonie aankleding, tafeldecoratie, bedankjes,… Zo wordt jullie huwelijksfeest één mooi geheel!
Wist je dat je onze thema’s op zowel uitnodigingen, als decoratie als bedankjes kan toevoegen? Niet gevonden wat je zocht? Voeg dan je eigen ontwerp toe!
Inkleding – Kies voor een wedding stylist of smartphoto
Het thema is gekozen, dan kunnen jullie beginnen aan het leukste deel van de voorbereidingen (of dat vind ik toch), namelijk de inkleding! Van welkomstand, tot ceremonie aankleding, tot tafeldecoratie, tot bloemen… Het moet allemaal één mooi geheel vormen!
Overleg samen even of jullie hiervoor zullen samenwerken met een wedding stylist, die jullie hele feest tot in de puntjes zal decoreren. Nemen jullie liever zelf (eventueel met hulp van vrienden of familie) de touwtjes in handen? Dan vinden jullie hier vast heel wat leuke feestversiering, zoals naamkaartjes, bestekhouders, servetringen en kaarshouders, die jullie volledig zelf kunnen personaliseren.
Pssst… Een leuke tip: denk ook eens aan een fotohoekje! Met photobooth, wegwerpcamera’s of polaroid en coole foto props. Het ziet er mooi uit en is ongetwijfeld fun gegarandeerd! Wij kunnen nu al niet wachten om alle gekke (lees zatte) foto’s te bekijken 😄
Uitnodigingen & save the dates – Maak jullie gasten warm
Heb je al een engagement fotoshoot gedaan? Dan heb je vast fotomateriaal genoeg! Kies een (of enkele) romantische foto’s voor jullie save the dates.
Ikzelf werd tijdens een fotoshoot op een strand in Aruba ten huwelijk gevraagd. Wij hadden dus al heel wat leuke foto’s. Voor onze save the date kozen we voor een fotocollage op luxekarton met foto’s van het aanzoek, het toosten met een glaasje champagne en een dansje. Op die manier probeerden we alvast een gelukkige, emotionele, maar ook feestende sfeer met onze save the dates mee te versturen en probeerden we onze gasten reeds warm te maken voor onze grote dag!
Tip: Geef er magneetjes met jullie namen bij op cadeau of maak een save the date in magneetvorm, zo kunnen jullie gasten de save the dates in de keuken of woonkamer ophangen en samen met jou aftellen naar de grote dag!
Ontdek voor jullie uitnodigingen heel wat prachtige designs met en zonder foto, die jullie volledig kunnen personaliseren, of voeg een eigen ontwerp toe! Daarvoor kunnen jullie bijvoorbeeld samenwerken met een grafische vormgever. Zorgden jullie voor een logo voor jullie feest? Voeg dit aan jullie kaartje toe of ontwerp jullie eigen adresstickers voor op de enveloppen. Een uitnodiging met een extra unieke en persoonlijke toets!
Tip: Aanwezigheden en belangrijke info over je gasten bijhouden is niet altijd gemakkelijk. Zien jullie na al die tientallen berichtjes en telefoontjes het bos door de bomen niet meer? Met de online RSVP tool van House of Weddings houden jullie online gemakkelijk jullie gastenlijst bij. Je gasten geven per dagdeel hun RSVP door, zodat jullie altijd kunnen zien welke gasten al dan niet aanwezig zullen zijn, wie voedingsintoleranties heeft en wie nog moet bevestigen. Ontdek hier alle info.
Bedankjes voor de gasten – Geef een tastbare herinnering mee
Een geslaagd feest moet op een geslaagde manier eindigen. Je kan je gasten dus niet met lege handen naar huis laten gaan. Bedank hen voor hun aanwezigheid en cadeautjes met een origineel bedankje. Daarmee is het meteen ook een tastbare herinnering aan jullie dag!
Kies voor een bedankje dat bij jullie en het thema van jullie trouwfeest past. Zijn jullie een koppel dat wel eens van een grapje houdt? Kies dan voor tiktakjes met een sticker met de woordspeling “Mint to be”. Kozen jullie voor een bohemian feestje? Dan zijn bloempotjes en bokaaltjes met droogbloemen de ideale keuze! Toch eerder echte lekkerbekken? Dan zou ik leuke snoepzakjes samenstellen! Ontdek hier nog veel meer mogelijkheden.
Jullie kunnen natuurlijk altijd opteren voor verschillende bedankjes. Jullie gasten kunnen dan zelf hun favorietje uitkiezen! Maak het bedankhoekje helemaal af met een gepersonaliseerde display en gastenboek!
Vele koppels sturen ook enkele weken na het feest een extra bedankje hun richting uit. In de tussentijd hebben jullie namelijk voldoende tijd gehad om te bekomen en samen alle liefdevolle kaartjes te lezen en geschenkjes te openen. Tegen die tijd hebben jullie normaal gezien ook al enkele prachtige foto’s van jullie fotograaf ontvangen, waardoor jullie alle aanwezigen een persoonlijk bedankkaartje kunnen opsturen. Ze zijn er namelijk de hele dag voor jullie geweest en hebben jullie ongetwijfeld met heel veel liefde overspoeld. Dat verdient wel een dankjewel!
Cadeaus voor (groot)ouders & getuigen – Make them feel special
Wie in de bruidssuite loopt, heeft een belangrijke plekje in jullie hart: (plus)ouders, broers & zussen, grootouders, getuigen, bruidsmeisjes en -jongens… Ongetwijfeld hebben zij de voorbereidingen van jullie huwelijksfeest van dichtbij meegemaakt; wat wil zeggen dat zij uuuuren naar jullie hebben geluisterd, knopen mee hebben doorgehakt, traantjes hebben weggeveegd, taken hebben overgenomen en misschien zelfs enkele zaken financieel hebben gesponsord.
Zij verdienen dan toch wel een extra bedankje, niet waar? Je kan dit tijdens het avondfeest overhandigen met een speciaal dankwoordje of gewoon enkele dagen na het feest wanneer jullie de tijd hebben om hen eens extra in de bloemetjes te zetten. Of het nu een leuke fotohouder, Collection 52 fotoboek, lekkere wijnkist of fotoblok met jullie mooiste foto’s is, je maakt er hen ongetwijfeld super blij mee en wedden dat jullie bedankje een mooi plekje in huis krijgt?
Geef toe, welke oma of mama loopt nu niet graag te pronken met haar knappe (schoon)dochter en (schoon)zoon?
Herinneringen – Vereeuwig jullie overgetelijke dag!
Dat dit de mooiste en meest onvergetelijke dag uit jullie leven wordt, is zeker! Jullie zullen dan ook nog heel vaak aan deze bijzondere dag terugdenken en jaren later nog steeds trouwherinneringen willen ophalen. Hoe vaak heb je met je mama en papa al niet door hun huwelijksalbum gebladerd? Jullie mogen er dan ook fier op zijn!
Vereeuwig jullie allermooiste huwelijksfoto’s in een album, op fotoprints, wanddecoratie of andere leuke fotogeschenken. Zo kunnen jullie nu en dan eens wegdromen!
Op zoek naar een volledige to do lijst?
Met de checklist van House of Weddings kunnen jullie jullie persoonlijke to do’s tijdig inplannen en bijhouden, zodat jullie steeds het bos door de bomen kunnen blijven zien! Zouden jullie daarnaast nog een extra handje hulp kunnen gebruiken voor jullie huwelijksvoorbereidingen? Op de blog van House of Weddings vind je nog heel wat extra tips en inspiratie!
Heb jij nog andere nuttige anti-stress tips voor trouwvoorbereidingen? Maakte jij originele uitnodigingen, decoratie, bedankjes of herinneringen aan jouw huwelijksfeest? Deel dan zeker jouw creaties via Facebook, Instagram, Pinterest of TikTok met de hashtag #mysmartphoto