Vier jij ook je communiefeest thuis dit jaar? Dan weet je intussen ook dat het heel wat voorbereiding vergt. Vandaar enkele gouden tips om je feest vlekkeloos te laten verlopen!
“Mama, wanneer gaan we naar huis?” Dat is wel het laatste wat je uit de mond van je zoon/dochter wil horen op zijn/haar eigen communie- of lentefeestje. Waarom organiseer je het communiefeest dan niet gewoon thuis?
Daar heb je namelijk al het nodige speelgoed binnen handbereik, een tuin om in te ravotten en een bed om de uitgetelde kindjes in neer te leggen als het feest toch nog tot in de late uurtjes zou blijven duren. Je communiefeest thuis organiseren vergt wel wat voorbereiding, maar je zal zien, het geeft heel wat voldoening achteraf. Vandaar enkele gouden tips om je feest vlekkeloos te laten verlopen!
Gouden tip #1. Bepaal het aantal gasten
Welk soort communiefeest wil je graag thuis organiseren? Uitgebreid of toch eerder in beperkte kring? Traditioneel gezien worden alle familieleden, inclusief je tante nonneke, op het feest uitgenodigd. Daarnaast kun je er ook voor kiezen om vrienden van je partner en jezelf te vragen.
Wat ook heel leuk is voor het communicantje zelf is om zijn/haar vriendjes (al dan niet samen met hun ouders) op het communiefeest bij jullie thuis uit te nodigen.
Gouden tip #2. Voorzie voldoende materiaal
Eens je het aantal gasten hebt vastgelegd, kun je op zoek gaan naar het nodige materiaal voor het communie- of lentefeest. Als je beslist om het feest thuis te organiseren, moet je namelijk zelf al het feestmateriaal verzamelen. Niet altijd even evident, want niet iedereen heeft zomaar vijftig stoelen, borden of glazen in huis. Ga daarom op voorhand op zoek naar het nodige materiaal. Laat je het eten verzorgen door een traiteur? Dan zorgt die meestal wel voor borden en bestek. Is het wat krap om al je gasten in huis te nemen? Huur dan een stevige tent zodat jullie gezellig in de tuin feest kunnen vieren.
Gouden tip #3. Kinderhoekje
Komen er heel wat neefjes en nichtjes af naar het communiefeest bij jullie thuis? En ben je van plan om daarnaast ook nog een heleboel extra vriendjes van het communicantje uit te nodigen? Installeer dan een knus kinderhoekje waar de kinderen zich samen kunnen uitleven. Daar kunnen ze in het geheim al hun kattenkwaad uithalen. 😉
Gouden tip #4. Animator
Om toch ietwat te voorkomen dat de kindjes het hele huis afbreken tijdens het communiefeest bij jullie thuis, kun je er ook voor kiezen om jullie vaste babysit te vragen als hun oppas en entertainer.
Gouden tip #5. Communievoedsel
Een grote hoofdbreker als je het communiefeest thuis wil organiseren is de maaltijd. Ben je een echte keukenprinses? Dan kun je er natuurlijk altijd voor kiezen om zelf aan het fornuis te staan, maar dan mis je wel een groot stuk van het feest, wat jammer is.
Een koude buffetvorm is misschien wel nog net klaar te spelen? Dan kun je op voorhand staan kokkerellen en hoef je tijdens het feest zelf enkel nog de maaltijd op een buffettafel te plaatsen.
De meesten kiezen echter wel voor een traiteur als het communiefeest thuis plaatsvindt. Naast de maaltijd valt er namelijk nog meer dan genoeg te regelen als je het communiefeestje thuis organiseert en dan is dat alvast een stressfactor minder!
Gouden tip #6. Naamstickers
Toegegeven: als je het communiefeestje helemaal op je eentje thuis organiseert, dan kan het wel wat druk worden. Komen de gasten allemaal samen toe en is het onmogelijk om je kleine spruit alle cadeautjes meteen te laten uitpakken?
Voorzie voor elke gast een aparte naamsticker met foto en kleef die op het pakje dat ze voor je communicantje kochten. Wanneer je kleintje het pakje straks opent, weten jullie zo nog gemakkelijk van wie het cadeautje ook alweer kwam. Handig toch?
Gouden tip #7. Speelse tafeldecoratie
Op een communie- of lentefeest staat jouw kleine spruit centraal. Kies daarom niet simpelweg voor een saai bloemetje of een doorsnee fles wijn op tafel, maar maak er een gepersonaliseerde bloempot en gepersonaliseerde wijnfles van! Het feestvarken mag overal centraal staan, toch?
Een ander leuk ideetje is om een stijlvolle bokaal te vullen met kleurrijke lolly’s en om het een finishing touch te geven met wat gouden glitterspray! Speels en stijlvol.
Foto via Style Me Pretty
Gouden tip #8. Animatie voor jong én oud
Ookal heb je een babysit geregeld om de kleintjes wat te entertainen, toch is het leuk om nog wat extra animatie te voorzien voor jong én oud. Een springkasteel op je communiefeest is een echte klassieker, maar met enkele zelfgemaakte tuinspelen kan je ook al iedereen plezieren. Bovendien is het helemaal niet moeilijk om die te maken:
–> Verf eerst een tiental flessen in een leuk kleurtje. Maak vervolgens een tiental ringen uit ijzerdraad en omwikkel die met stof of wol om ze op te leuken.
Maar wat is nu de bedoeling van het spel? Zoveel mogelijk ringen rondom de flessen proberen te gooien. Makkelijk toch?!
Een andere olden goldie is de photobooth, natuurlijk. Zorg voor leuke attributen, al dan niet in het thema van je feest, en laat je gasten de leukste poses aannemen. Zo krijg je ongetwijfeld iedereen op de foto én houd je er leuke herinneringen aan over!
Gouden tip #9. Reservekledij
Ook al organiseer je het communiefeestje thuis en heb je alles wel behoorlijk bij de hand, toch is het handig om wat reservekledij klaar te leggen. Kinderen moeten zich op hun eigen communiefeest ook wat kunnen uitleven. Spreek met je communicantje af dat hij/zij de communiekleding moet aanhouden tot alle gasten bij jullie thuis gearriveerd zijn en laat hem/haar daarna wat speelkledij aandoen. Zo hoef je geen hartaanval te krijgen wanneer je een beeld als dit hieronder te zien krijgt. Kids will be kids 😉.
Gouden tip #10. Communiebedankjes
Of je je communiefeest nu thuis of op locatie organiseert, het is nog altijd traditie om na afloop een communiekaartje met een leuke foto van het communicantje aan de gasten mee naar huis te geven. Voor de kleine genodigden brengt een kaartje als bedankje echter niet zo’n ‘wauw’-gevoel met zich mee. Zorg daarom voor een le(u)k(k)er alternatief voor de kleintjes op het communiefeest. Een geschenkdoosje opgevuld met wat lekkers of een leuke fotomagneet of bellenblaas doen het altijd goed!
Gouden tip #11. Aandenken voor het communicantje
Met al dat geregel zou je de communicant zelf nog vergeten. Die wil natuurlijk ook nog een leuk aandenken aan zijn communiefeestje thuis overhouden. Laat daarom enkele memoblaadjes rondgaan bij de gasten op het communiefeest waarop ze een leuke wens of spreuk voor je kleintje kunnen achterlaten. Hang alle memoblaadjes aan een touw op aan de muur, zodat je communicant een leuk aandenken aan zijn/haar communiefeestje kan overhouden!
Uiteraard is het ook superleuk om een uitgebreid fotoboek te maken van je communiefeest. Het is een belangrijke dag in het leven van je zoon of dochter waar je heel veel tijd en energie in gestoken hebt, dus hoe leuk is het om die herinneringen later opnieuw te beleven bij het doorbladeren van je fotoboek?
Hebben deze tips je kunnen helpen bij de organisatie van je communiefeest thuis? Of heb je zelf nog enkele gouden tips? Let uw know! Via de commentaren, Facebook, Instagram of Pinterest met de hashtag #mysmartphoto. We zijn alvast benieuwd!
Anais, wij organiseren een trouwbeurs in veldhoven nederland. Waar we ook communiekleding showen wellicht liggen hier ook kansen voor jou . We hebben nog vrije stands..voor meer info bel even of check onze fb.pagina sounds of love voor het programma ect
Ik ga een feest organiseren en ik kan bevestigen dat het proces heel druk, maar ook leuk is! Vooral vind ik interessant een tip met een kinderhoekje omdat er veel kinderen op het feest zullen zijn. Ik denk ook dat ik een originele locatie ervoor wil kiezen — een partytent, bijvoorbeeld. Fingers crossed!
Dank voor de creatieve tips Kristof! Doe je het liever niet allemaal DIY, dan vind je hier heel alle feestzalen, cateraars, foodtrucks, … voor je communiefeest: https://www.eventplanner.be/communiefeest-lentefeest-organiseren.php
Erg fijn dat je de tips hebt willen delen, hier kan ik verder mee werken, bedankt! 🙂
Ik kan deze tips gebruiken voor mijn verjaardag 🙂
Fantastisch artikel, zeer informatief.